lørdag 2. april 2011

Glutenfrie knekkebrød

Tenkte jeg skulle dele oppskriften på de glutenfrie knekkebrødene jeg og Maren lagde for noen dager side. Er ikke alle slike hjemmelagde knekkebrød jeg synes er så gode, men disse ble jeg faktisk ganske gode. Jeg synes de er best når de er helt nylagde og lager derfor ikke så mange om gangen, da blir de bare liggende.

Denne oppskriften skal gi 4 brett, men jeg halverte den og fikk to brett med et tynt lag da blir de ikke så seige. Stekte de også ekstra lenge så de blir litt mer sprø.

1dl rapsole
8dl lunket vann
4dl glutenfritt havregryn
2dl sesamfrø
1dl linfrø
2dl solsikkefrø

Bland dette godt og la det svelle i ca 10 min.

Så blander du inn:

4-5dl grovt glutenfritt mel
1ts salt
1,5ts bakepulver

Deigen foreler du i et tynt lag på forskjellige 4 forskjellige brett og setter de midt i ovnen på 180 grader. Dette skal steke i 15 min før en deler dem opp i ruter. Så stekes de i 30 min til. Jeg stekte de i ca 40 min til, da blir de ekstra sprø. Men viktig å føge med så de ikke blir svidd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar