lørdag 10. september 2011

Glutenfrie rundstykker

Til bryllupet fikk vi oss endelig en Kenwood kjøkkenmaskin, noe jeg nå vil påstå er et MUST når en skal bake glutenfrie gjærbakseter! Kan ikke skjønne hvordan jeg har klart meg uten før. Etter vi fikk den har det blitt mye mer vellykket brød/rundstykke baking her hjemme. Og bake er rett og slett blitt en dans på roser.
Legger derfor inn en knall god oppskrift på rundstykker her. Disse kan bakes med grovt eller fint mel, brukes til vanlige rundstykker eller en kan lage ost og skinke horn med dem. Jeg har prøvd alle variantene. Er også godt og spe på med litt forskjellige frø. Men her er hvertfall grunn oppskriften.

4,5 dl lunket vann
1.5 ss fiberhusk
50gr gjær
50gr smeltet margarin
4ss soyaolje
500gr semper mel (en pk)

Bland havlparten av vannet og fiberhusk godt sammen i bollen. Tilsett så resten av vannet og gjæren før en tilsetter alt det andre. Elt deigen godt. La den heve i ca en halv time. Stekes så på 200 grader i ca 15 min (må ofte stå litt lenger, følg nøye med).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar